RIM brengt twee Bold-smartphones en drie Torch-toestellen op de markt om de concurrentie op de snel groeiende smartphonemarkt op te voeren. Alle toestellen draaien op het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 7 OS. ,,Het gaat om de grootste lancering wereldwijd ooit’’, zei Patrick Spence, RIM-directeur voor Europa, het Midden-Oosten en Europa.
Volgens analist Pete Cunningham van onderzoeksbureau Canalys is het belangrijk dat RIM nieuwe producten ontwikkelt. ,,Dat heeft te maken met de hevige concurrentie op de smartphonemarkt. RIM kan niet stil blijven zitten. Maar het is moeilijk te zeggen of de nieuwe producten tot een groter marktaandeel zullen leiden.’’
Onder druk
Uit de meest recente cijfers van Canalys blijkt dat RIM vooral onder druk staat in Noord-Amerika. Het bedrijf zag zijn marktaandeel in het tweede kwartaal van dit jaar slinken tot 12 procent, tegen 33 procent in dezelfde periode vorig jaar.
Volgens RIM hebben in de hele wereld nu 67 miljoen mensen een BlackBerry. Eind november waren dat er nog 55 miljoen.
Bestverkochte smartphone
In Nederland was de BlackBerry in mei de bestverkochte smartphone, zo meldde marktonderzoeksbureau GfK Retail & Technology. Volgens het Canadese bedrijf slaat vooral BlackBerry Messenger, het zogenoemde pingen, aan in Nederland. ,,Deze lijn willen we doortrekken'', zei Spence. ,,En dat kunnen we vooral doen door nieuwe producten te ontwikkelen.''
RIM werd in 1984 opgericht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Waterloo in Canada. Het concern lanceerde in 1999 zijn eerste Blackberry-smartphone.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl